Ο ρόλος της Γεωλογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Περίληψη
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να μελετήσει την διδασκαλία του μαθήματος της Γεωλογίας σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και πιο συγκεκριμένα σε μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου. Αρχικά παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο στηρίχθηκε η μελέτη, όπου και αναφέρεται ο ορισμός της αντίληψης των μαθητών στις φυσικές επιστήμες, η μέθοδος διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος στην Ελλάδα, μια μικρή σύγκριση της χώρας μας με άλλες τρεις ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το εν λόγω κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την αναφορά στην αντίληψη των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά για το μάθημα της γεωλογίας.
Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μεθοδολογία της έρευνας που ακολουθήθηκε, παρουσιάζεται το ερωτηματολόγιο καθώς και το στατιστικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε. Ακολουθεί η παρουσίαση των αποτελεσμάτων, ενώ η εργασία ολοκληρώνεται με προτάσεις για χρήση νέων τεχνολογιών, οι οποίες διαθέτουν εργαλεία τα οποία αφενός μπορούν να βοηθήσουν στην υλοποίηση του μαθήματος, αλλά είναι και αποδεκτά από το αρμόδιο Υπουργείο
This paper aims to study the teaching of geology lesson to students of secondary education and more specifically to students of A and B school. Initially the theoretical framework which supported the study, they mentioned the definition of the concept of students in the natural sciences, the teaching method of the course in Greece, a little comparison between our country and three other European countries, while this chapter concludes with a reference to the perception of students in secondary education, especially for the course of geology.
The second chapter presents the research methodology used, the questionnaire is presented as well as the statistical tool used. The presentation of the results and the work concludes with recommendations for the use of new technologies, which have both tools can help in the implementation of the course, it is also accepted by the competent Ministry
Πλήρες Κείμενο:
PDFΑναφορές
Ασλανίδης Α., Δαμιανάκης Α., & Τσαδήμα Κ., (2010) Το εκπαιδευτικό λογισμικό «Μαθαίνουμε Γεωλογία – Γεωγραφία Α Γυμνασίου στον διαδραστικό πίνακα» και η αξιοποίηση του στη διδασκαλία του μαθήματος «ο πλανήτης Γη», Πρακτικά 2ου Πανελληνίου εκπαιδευτικού Συνεδρίου Ημαθίας «Ψηφιακές & Διαδικτυακές εφαρμογές στην εκπαίδευση, σελ 1068-1082, Βέροια – Νάουσα
Cohen L. & Manion L. (1994), Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο
Garcia A., (2011). GEOschools – η διδασκαλία των γεωεπιστημών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση τελικά αποτελέσματα: Σύγκριση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.
Garcia Α. & Fermeli G., (2011) GEOschools – η διδασκαλία των γεωεπιστημών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση τελικά αποτελέσματα: Σύγκριση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, μέρος 2ο – ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων των γεωεπιστημών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Howitt D. & Cramer D.,(2002) Στατιστική με το SPSS 10 για Windows, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα
Κουλαϊδης Β., (2001), Διδακτική των Φ.Ε.: Αντικείμενο και αναγκαιότητα. Στο Κουλαϊδης. (επιμ.) Διδακτική των Φ.Ε., Τόμος Α΄, Πάτρα, Ε.Α.Π
Κωτσάνης Γ., Καραστάθης Β., Δαπόντες Ν., Καλογερόπουλος Ν., Τσοβόλας Σ., Οικονόμου Β., & Τάταρης Γ., (2005). Γεωλογία – Γεωγραφία Γυμνασίου: Ένα διαδικτυακό και διαθεματικό λογισμικό δραστηριοτήτων. 3ο συνέδριο ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Σύρος σελ 361-371
Μακρή Κ. & Παυλίδης Σ., (2011), Διδακτικά εργαλεία στη διδασκαλία των Γεωεπιστημών, Πρακτικά Ημερίδας: Η διδασκαλία των γεωεπιστημών και του γεωπεριβάλλοντος στο ελληνικό σχολείο, παρούσα κατάσταση & προοπτικές, σελ 13, Πανεπιστημιόπολις Ζωγράφου, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Οργάνωση: Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας
Μανουτσόλγου Ε., (2011). Η συμβολή της τρισδιάστατης γεωλογικής προσομείωσης στην κατανόηση πολύπλοκων γεωλογικών χωροχρονικών μεταβολών. Ημερίδα: Η διδασκαλία των γεωεπιστημών και του γεωπεριβάλλοντος στο ελληνικό σχολείο, παρούσα κατάσταση & προοπτικές, Περιλήψεις, σελ 14, Πανεπιστημιόπολις Ζωγράφου, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Οργάνωση: Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας
Merenyi Α., Szabo V. & Takacs A., (2010). 101 Ιδέες για πρωτοπόρους εκπαιδευτικούς, Μετάφραση Σκερβάλη Α., Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, Αθήνα
Σκαρπέλης Ν., Ασημακοπούλου Αικ., Μιχαλοπούλου Κ., (2004). Η διδασκαλία της γεωλογίας στη μέση εκπαίδευση στην Ελλάδα: μια διαχρονική Θεώρηση και προτάσεις για το μέλλον. Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας. 26 σελ 631-638
Σκούμιος Μ., (2012), Σημειώσεις για το μάθημα: Αντιλήψεις των μαθητών για έννοιες των Φυσικών Επιστημών και διδακτική τους αντιμετώπιση. Ρόδος
Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων (2015), Οδηγίες για τη διδασκαλία των θετικών μαθημάτων ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. Έτος 2015-16, Αθήνα
Χατζηνικήτα B. & Χρηστίδου B., (2001) Πρακτικο-βιωµατική γνώση των μαθητών: γενικά χαρακτηριστικά. Διδακτική των Φ.Ε., Τόµος Α΄, Πάτρα, Ε.Α.Π
Ξενόγλωσση
Driver R., Asoko H., Leach J., Mortimer E., Scott P., (1994), Constructing scientific knowledge in the classroom, Educational Researcher, 23(7), 5 -12.
Fermeli G., Makridis G., Dermitzakis M., Stelninger F., Koutsouveli An., Melendez G., Calonge A., Arpa C., Di Patti C., Neto de Carvalho C. & Rodrigues J., (2013). GEOshools interest research on Geosiences content and teaching strategies in secondary schools in Europe. 3rd International GEOschools conference “Teaching geosiences in Europe from primary to secondary school”. Zaragoza
Giordan, A. & De Vecchi, (1987), Les origines du savoir. Des conceptions des apprenants aux concepts scientifiques. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé.
Skoumios, M. & Hatzinikita, V. (2005). The role of cognitive conflict in science concept learning, International Journal of Learning, 12 (7), p. 185-194
Tamir P., (1991), Multiple choice items: How to gain the most out of them, Biochemical Education, 19 (4), 188-192.
Διαδικτυακές Πηγές
www.kaleidoscope.gr
www.igme.gr
http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=22&ep=326&c_id=848
http://users.sch.gr/fonbat/logismiko.pdf
http://www.pi-schools.gr/software/gymnasio/
Εισερχόμενη Αναφορά
- Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.