[Εξώφυλλο]

Η ιστορική εξέλιξη της γεωλογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα=The historical development of geological education in Greece

Κυριακούλα Χρ. Μακρή

Περίληψη


Οι Γεωεπιστημές αφορούν ένα επιστημονικό πεδίο που απασχόλησε την κοινωνική, οικονομική και εκπαιδευτική ζωή, από τις απαρχές του Ελληνικού Κράτους, καταδεικνύοντας την αναγκαιότητα της γεωλογικής επιστήμης σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης, της επιστημονικής έρευνας και της κοινωνικής ζωής. Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι ο προσδιορισμός της θέσης και του περιεχομένου των Γεωεπιστημών στη Μέση Εκπαίδευση του Ελληνικού κράτους από το 1830 μέχρι το 2015 και η συγκεκριμενοποίηση των παραγόντων που συνέβαλαν στη διαμόρφωση τους. Το υλικό στο οποίο βασίζεται η έρευνα αποτελείται κυρίως από: αναλυτικά προγράμματα Μ.Ε., σχολικά εγχειρίδια Γεωεπιστημών για τη Μ.Ε. και άρθρα περιοδικών που εκδόθηκαν, παράχθηκαν και διακινήθηκαν από επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς, σχετιζόμενους με τις Γεωεπιστήμες. Η κύρια μεθοδολογία έρευνας είναι η ιστορικό- ερευνητική μέθοδος, με χρήση στοιχείων από την ανάλυση Bernstein και έμφαση στην ανάλυση περιεχομένου. Θεωρήθηκε ότι είναι η πιο συμβατή μεθοδολογία για την επαρκέστερη προσέγγιση των ερευνητικών ερωτημάτων της διατριβής, λόγω της μεγάλης πολυμορφίας του υλικού που αξιοποιήθηκε. Κατά την έρευνα προέκυψε πως το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων περιλαμβάνει κυρίως γνώσεις  πρακτικού και οικονομικού ενδιαφέροντος (π.χ. εξορύξεις και αξιοποίηση φυσικών πόρων). Επιπλέον θέτονται με περιγραφικό τρόπο ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων, όπως οι απόψεις για την ηφαιστειότητα, την ηλιακή δραστηριότητα, την αιολική και υδροηλεκτρική ενέργεια και τη γένεση των σεισμών. Το επίπεδο γνώσεων της Ορυκτολογίας σχετικά με τα μεταλλικά ορυκτά, τα βιομηχανικά ορυκτά και τους πολύτιμους λίθους χαρακτηρίζεται ικανοποιητικό, ενώ οι γνώσεις κλασσικής Γεωλογίας (Ιστ. Γεωλογία & Γεωδυναμική) χαρακτηρίζονται περιγραφικές, όπου συχνά η ερμηνεία των γεωλογικών φαινομένων βασιζόταν από θρησκευτικές πεποιθήσεις και μυθολογικές προεκτάσεις. Το επίπεδο της γεωλογικής γνώσης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υστερεί σχετικά με το αντίστοιχο επίπεδο στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Σε όλη τη χρονική περίοδο μελέτης, οι μεταβολές της διδασκαλίας των Γεωεπιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, είναι εξαρτώμενες από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Στόχος της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η αξιοποίηση στοιχείων της ιστορίας της διδασκαλίας των Γεωεπιστημών στην κατανόηση της σύνδεσης Γεωλογίας, κοινωνίας και οικονομίας.

Geology has been developed and evolved in Greece, based on specific economical and socials needs, mainly at the 19th century and 20th century. It was then when the first scientific community of Geology, the Academic Faculties of Geology and the more important academicians made their appearance, resulting the consolidation of the Science of Geology in Greece. The social and cultural dimension of the Science of Geology is reflected at the Higher Education, as well as in the Secondary Education. The Science of Geology is been taught as autonomous course, or as part of other Natural Sciences, in the educational institutions of Secondary Education. Τhe research questions of study are: When, which needs and under which circumstances and influences was the first scientific community of Geology in Greece been created? What were the main facts and landmarks that caused the development and evolution of Geology in Greece? When and under which circumstances had the new theories of Science of Geology been adopted by the Greek scientific community? When were the modern landmarks concerning the evolution of Science of Geology been adopted at the Greek Educational System? Was and is the Greek Educational System contemporary to modern and state of the art Geological Theories? Is there an evident connection between the evolution of the Science of Geology at the Secondary and Higher Education in Greece? The main methodology of studying of school handbooks is the historical-research method research by using content analysis. It was considered as a suitable methodology to approximate adequately the objectives of the thesis because of the great diversity of the used material. The content of the textbooks includes knowledge of practical and economic interest (e.g. commercial minerals, exploitable resources). Furthermore, a broad spectrum of subjects such as theories of volcanism, solar activity, wind and water energy are cited in a descriptive way. The level and goal of the knowledge on Mineralogy were satisfactory regard to metallic minerals, industrial minerals and valuable stones and they were relevant to economic and practical applications of Science. On the contrary, the classical taught knowledge on Geology was simply descriptive and, often, the interpretation was conducted using beliefs from mythology and religion. Essentially, the level of knowledge reflects social and economic needs of the studied period, as well as the need of construction and function of metal and salt mines and it is evident that religious interference, which led to further delay of the modernization of textbooks. It is noteworthy that modern scientific concepts, such as the Theory of Evolution, the theory of Isostasias and Cosmogony, arriving on time in Greek textbooks, but only in the Higher Education, and therefore the level of geological knowledge in Secondary education is not consistent with that of the Higher Education.


Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Ελληνική Βιβλιογραφία

Αντωνίου Δαυίδ (1987). Τα Προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τόμος Α΄, Αθήνα 1987-1989 (έκδοση ΙΑΕΝ), Αθήνα.

Αντωνίου Δαυίδ (1988). Τα Προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τόμος Β΄, Αθήνα 1987-1989 (έκδοση ΙΑΕΝ), Αθήνα.

Αντωνίου Δαυίδ (1989). Τα Προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τόμος Γ΄, Αθήνα 1987-1989 (έκδοση ΙΑΕΝ), Αθήνα.

Βελισσάριος Ανδρέας (2007). Η επίδραση της ερβαρτιανής παιδαγωγικής και των εκπροσώπων της στη διαμόρφωση των παιδαγωγικών ρευμάτων και της εκπαιδευτικής πολιτικής στην ελληνική εκπαίδευση κατά την περίοδο 1877-1909. Διδακτορική Διατριβή Πανεπιστήμιο Πατρών.

Βεντούρα Λ. (1992). Η νομοθεσία περί διδακτικών βιβλίων μια εστία συγκρούσεων εκπαιδευτικού δημοτικισμού και αντιμεταρρυθμιστών (1907-1937), Τεύχος 14, Μνήμων.

Βεργίδης, Δ. (1982). Η παρέμβαση των Διεθνών Οργανώσεων στη ελληνική εκπαιδευτική πολιτική, στο Κριτική της εκπαιδευτικής πολιτικής 1974-1981, σχ.σελ. 7-38, Κέντρο Μεσογειακών Μελετών, Αθήνα.

Βλαχάκης Ν. Γεώργιος (2005). Πρώιμη κριτική ελληνικών χριστιανικών κύκλων στη σύγχρονη επιστήμη. Όψεις και απόψεις. Κριτική - Επιστήμη & Εκπαίδευση, 2/05, 43-44 (http://www.hpdst.gr/ access by me: 10/6/2015).

Βλαχάκης Ν. Γεώργιος (2006). Επιστημονικές διαμάχες, ιδεολογικές αντιπαραθέσεις και προσωπικές έριδες από τον 18ο έως τον 20ό αιώνα στον ελληνικό πνευματικό χώρο, Κριτική - Επιστήμη & Εκπαίδευση, 4/06, 1-75. (http://www.hpdst.gr/ access by me: 10/6/2015).

Γκλαβάς Σωτ. (2010). Επισκόπηση της Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Νεοελληνικό κράτος. http://www.pi-schools.gr/ (access by me: 10/6/2015).

Γκουνταρούλη, Ε. (2013). Η εννοιολογική αλλαγή στην Ιστορία της Επιστήμης. Θεωρητικές και μεθοδολογικές κατευθύνσεις, στο βιβλίο: Μεργούπη, Ε. κ.ά.: Επιστήμη και Τεχνολογία. Ιστορικές και Ιστοριογραφικές Μελέτες, Εκδοτική Αθηνών, σελ.435-451.

Γουλή Χρ. & Καυκουλά Ε.(2011). Η εκπαίδευση κατα την περίοδο του Ελευθερίου Βενιζέλου (http://www.eriande.elemedu.upatras.gr/eriande/synedria/synedrio3/praltika%2011/gouli-kafkoula.htm access by me 22/7/2015).

Δοανίδης Ι. Π. (1923). Η Μετατόπισης των Ηπείρων, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 2, Αρ. 2. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Δοανίδης Ι. Π. (1923). Το υποθαλάσσιον ηφαίστειον της νήσου Θήρας, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 2, Αρ. 2. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Δοανίδης Ι. Π. (1924). Το Πικέρμι, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 3, Αρ. 3. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Δοανίδης Ι. Π. (1927). Η έκρηξις του ηφαιστείου της Θήρας κατά το 1925 Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 6, Αρ. 6. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Καββάδας Αλ. (1908). Μελέτη επί του "Περί των ημετέρων προγόνων" πονηματίου του κ. Μηλιαράκη (καθηγητού της Βοτανικής εν τω Εθνικώ Πανεπιστημίω) και ανασκευή αυτού. Τύποις Δ. Ευστρατίου και Δ. Δελή, Αθήνα.

Καρέλλα Κ. (2009). Κουν, Λάκατος, νεοπιαζετιανές αντιλήψεις για την εννοιολογική αλλαγή. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, Φλώρινα.

Καστάνης Νίκος (2006). Η ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών, από τη σκοπιά των Εννοιολογικών Αλλαγών. (http://users.auth.gr/~nioka, access by me: 12/6/2015).

Καστάνης Νίκος (2010). Εννοιολογικές Αλλαγές ως Συνιστώσα της Σύγχρονης Ιστοριογραφίας των Μαθηματικών. ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ γ΄, Τεύχος 75, 2011, σελ.99-127.

Κλωνάρη, Αικ. (1997). Το μάθημα της Γεωγραφίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια από το 1913 έως σήμερα : Η περίπτωση των βιβλίων της Στ΄ τάξης. Διδακτορική Διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Κούγκας Κωνσταντίνος (2010). Η διδασκαλία των φυσικών επιστημών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα του ελληνισμού κατά τη μετεπαναστατική περίοδο (1821 - 1940): από το νεοελληνικό διαφωτισμό στο σύγχρονο ελληνικό κράτος. Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Κουλούρη Χριστίνα (1988). Ιστορία και Γεωγραφία στα ελληνικά σχολεία (1834-1914). Γνωστικό αντικείμενο και ιδεολογικές προεκτάσεις. Ανθολόγιο κειμένων - Βιβλιογραφία σχολικών εγχειριδίων, ΙΑΕΝ, Αθήνα.

Κουλούρη Χριστίνα (2004). Η ιστοριογραφία της νεοελληνικής εκπαίδευσης: συνέχειες και ρήξεις (1967-2002), στα Πρακτικά του Δ΄Διεθνούς Συνεδρίου Ιστορίας Ιστοριογραφία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας 1833-2002, ΚΝΕ/ΕΙΕ, 29 Οκτ.- 3 Νοεμ. 2002, Αθήνα, τ. Α΄, 495-511.

Κουτσουρά Ζωή (2008). Δικτατορία ( 1967-1974) και Σχολείο: οι αποκαλύψεις ενός σχολικού αρχείου. Μεταπτυχιακή Διατριβή Ειδίκευσης, Α.Π.Θ.

Κριμπάς Κων. (1986). Δαρβινικά, Εκδόσεις Ερμής, Αθήνα.

Κριμπάς Κων. (1993). Θραύσματα Κατόπτρου, Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα.

Κριμπάς, Κ. (1998). Αντιθέσεις Ξένων και Ελλήνων για Παλαιοντολογικές Ανασκαφές τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα, στο βιβλίο Η Επιστημονική Σκέψη στον Ελληνικό Χώρο, 18ος -19ος αι., Εκδόσεις Τροχαλία.

Κυριακού Κ. & Σκορδούλης Κ. (2009). Η υποδοχή των ιδεών του Χαίκελ στην Ελλάδα.6ο Συνέδριο Κοδιφεετ Φλώρινα.

Μακρή Κυρ. (2007). Μελέτη της διδασκαλίας της Γεωλογίας στην Ελλάδα 1830-1930. Μεταπτυχιακή Διατριβή Ειδίκευσης, Τμήμα Χημείας Α.Π.Θ.

Μακρή Κ., Σ. Παυλίδης, Ν. Καστάνης (2009). Δαρβινικές έννοιες στα εγχειρίδια γεωλογικού περιεχομένου, της Μέσης Εκπαίδευσης, κατά το τέλος του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου αιώνα. 6ο ΚΟΔΙΦΕΕΤ Φλώρινα 2009.

Μαραβελάκι Μ. Οι πρωτεργάται της Γεωλογίας εν Ελλάδι, Γεωλογικά Χρονικά των Ελληνικών Χωρών., τόμος 1 σελ. ΙΧ-ΧΧΧΙ, (1947).

Μάργαρης Δ. (1931). Από την ιστορίαν των ελληνικών περιοδικών: Πανδώρα Τόμ. 10, Αρ. 10 http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Μάργαρης Δ. (1932) Από την ιστορίαν των ελληνικών περιοδικών: Ευτέρπη Τόμ. 11, Αρ. 11 http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Μάργαρης Δ. (1933). Από την ιστορίαν των ελληνικών περιοδικών: Χρυσαλλίς Τόμ. 12, Αρ. 12 http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Μάργαρης Δ. (1935). Από την ιστορίαν των ελληνικών περιοδικών: Εστία Τόμ. 14, Αρ. 141 http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Μασσιάλας, B. (1989). Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια. Ελληνικά Γράµµατα, Αθήνα.

Ματσαγγούρας Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.

Μεργούπη-Σαβαϊδου Ε. (2011). Δημόσιος λόγος περί επιστήμης στην Ελλάδα, 1870-1900: εκλαϊκευτικά εγχειρήματα στο πανεπιστήμιο Αθηνών, στους πολιτιστικούς συλλόγους και στα περιοδικά. Διδακτορική Διατριβή ΕΚΠΑ.

Μηλιαράκης Σπ. (1900). Αι αναμορφωτικαί τάσεις εν Γερμανία ως προς την διδασκαλίαν της Φυσικής Ιστορίας. Αρχειακές Συλλογές ΑΠΘ.

Μπονίδης Θ.Κυριάκος (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας. Διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. επιμέλεια σειράς: Βάσω Βασιλού - Παπαγεωργίου Μεταίχμιο, ISBN 960-375-721-7, ISBN-13 978-960-375-721-4.

Μπουζάκης, Σ. (1991). Νεοελληνική εκπαίδευση (1821-1985): εξαρτημένη ανάπτυξη. Gutenberg, Αθήνα.

Μπουζάκης, Σ. (1994). Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα. Τόμ. Α΄,Gutenberg, Αθήνα.

Μπουζάκης, Σ. (2005). Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, Τόμ. Β΄, Δ’ Έκδοση, Gutenberg Αθήνα.

Παλάσκας Σωτήρης (2012). Η συγκρότηση του ελληνικού έθνους και η εκπαίδευση: έρευνα στα σχολικά βιβλία γεωγραφίας του ελληνικού κράτους (1834-1922). Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Παπαδάκη Λυδία (1992). Η αλληλοδιδακτική μέθοδος διδασκαλίας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα Δωδώνη Εκδοτική ΕΠΕ.

Παυλίδης Σπ. (2007). ΠΑΝ-ΓΑΙΑ. Μια διαφορετική βιο-γεωλογική διαδρομή στον πλανήτη γη. Εκδόσεις, LEADER BOOKS, Αθήνα.

Παύλος, Σ. (1943). Αι θετικαί επιστήμαι εις την Ελλάδα και η ασκηθείσα προπαγάνδα, Ακτίνες, Τεύχος 36, Αθήνα.

Ρόκκα Α.(2001). Η γεωλογία στην Α΄ βάθμια εκπαίδευση. Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Τόμ XXXIV.

Σαλονικίδης Ιωάννης (1998). Αναφορά στην ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης. (http://www.eduportal.gr/wp-content/uploads/2015/01/history-ell-ekp-salnk.pdf access by me 22/7/2015).

Σκοπελίτη, Ειρήνη (2011). Το πρόβλημα της εννοιολογικής αλλαγής στο χώρο των φυσικών επιστημών: μεθοδολογικά και θεωρητικά ζητήματα, Διδακτορική Διατριβή ΕΚΠΑ.

Σπύρτου Άννα (2002). Μελέτη εποικοδομητικής στρατηγικής για την εκπαίδευση των δασκάλων στις Φυσικές Επιστήμες. Διδακτορική Διατριβή ΑΠΘ.

Στασινάκης Κ. Π. & Κολιόπουλος Δ. (2009). Ανάλυση εγχειριδίων βιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Η περίπτωση της έννοιας της θρέψης φυτών και ζώων. Θέματα Επιστήμων και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση Τόμος 2, Τεύχος 1-2, Σελίδες 103-125, Εκδόσεις Κλειδάριθμος.

Στεφανίδης Μιχαήλ (1922). Τα φυσικά μαθήματα των σχολών της προεπαναστατικής Ελλάδος, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 1, Αρ. 1. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Στεφανίδης Μιχαήλ (1924). Αι φυσικαί επιστήμες των βυζαντινών, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 3, Αρ. 3. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Στεφανίδης Μιχαήλ (1931). Η ιστορία των Φυσικών Επιστήμων, Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, Τόμ. 10, Αρ. 10. http://xantho.lis.upatras.gr/daniilida/ (access by me: 10/6/2015).

Στεφανίδης, Μ. Κ. (1948). Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Εκατονταετηρίς 1837-1937. Τόμος Ε’: Ιστορία της Φυσικομαθηματικής Σχολής, Τεύχος Α’. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

Συμεωνίδης Νικόλαος (2000). Ξενάγηση στο χώρο των απολιθωμάτων της Αττικής. Πρακτικά Θ΄ Επιστημονικής Συνάντησης Εταιρείας Μελετών ΝΑ. Αττικής. Λαύριο (2000).

Σωτηριάδου Ανθή. (1990). Η εμφάνιση της Θεωρίας της εξέλιξης των ειδών, δεδομένα από τον ελληνικό χώρο. Διδακτορική Διατριβή ΑΠΘ.

Ταμπάκης Κωνσταντίνος (2009). Η εκπαίδευση των δασκάλων και διδασκαλισσών στις φυσικές επιστήμες 1831-1950. Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό και

Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τσούλος Γ. – Τσαπαρλής Γ. (2009). Συγκριτική αξιολόγηση σχολικών εγχειριδίων γυμνασιακής Φυσικής και Χημείας: ο ρόλος της διδακτικής φυσικών επιστημών. 6ο ΚΟΔΙΦΕΕΤ.

Τσουτρέλη Χ, & Χιώτη Ε. (1973). Εισαγωγή εις την θεωρίαν των λιθοσφαιρικών πλακών. Μεταλλειολογικά –Μεταλλουργικά χρονικά Τομ 8 σελ. 25-38 & Τομ.9, σελ 23-40.

Φέρμελη Γ., Μαρκοπούλου-Διακαντώνη Α. (2004). Οι γεωεπιστήμες στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα εγχειρίδια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας Τοµ. XXXVI.

Φραγκουδάκη Α. (1977). Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και φιλελεύθεροι διανοούμενοι: Άγονοι αγώνες και ιδεολογικά αδιέξοδα στο μεσοπόλεμο. Αθήνα.

Φυσιοδιφική Εταιρεία (1905). Περί της εν Ελλάδι διαδόσεως των Φυσικών Επιστημών υπόμνημα προς την Α. Εξοχότητα τον πρόεδρον του Υπουργικού Συμβουλίου. Εν Αθήναις.

Φωτεινός Δ. (2004). Διδακτορική Διατριβή Ιστορική θεώρηση και συγκριτική προσέγγιση των αναλυτικών προγραμμάτων της μέσης γενικής και μέσης τεχνικής εκπαίδευσης: 1959-1977.

Φωτεινός Δ. (2004). Αναλυτικά προγράμματα, ιδεολογία και τεχνολογία πολιτικής κυριαρχίας μέσα από το παράδειγμα ορισμένων μαθημάτων. 3ο Διεθνές Συνέδριο ιστορίας της Εκπαίδευσης, Πάτρα.

Φωτεινός Δ. (2013). Ιστορία των αναλυτικών προγραμμάτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Gutenberg Αθήνα.

Χαραλάμπους Δ. (1987). Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος: η ίδρυση, η δράση του για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και η διάσπασή του. Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.

Χατζηστεφανίδης Ι.(1986). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης (1821 – 1986). Εκδόσεις Παπαδήμα, Αθήνα.

Ψύλλος Δ., Κουμαράς Π., Καριώτογλου Π. (1993). Εποικοδόμηση της γνώσης στην τάξη με συνέρευνα δασκάλου και μαθητή. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 70.

Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία

Apple, M. (1979). Ideology and curriculum, London, Boston and Henley: Routledge & Kegan Paul.

Apple, M. (1986). Teachers and texts: a political economy of class and gender relations in education, New York and London: Routledge & Kegan Paul.

Bell, J. (1997). Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας. Οδηγός για Φοιτητές και Υποψήφιους Διδάκτορες. Ρήγα, Α.-Β. (πρόλογος-εισαγωγή-απόδοση). Αθήνα: εκδ. Gutenberg.

Bernstein Basil (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, (μτφρ.Σολομών) Αλεξάνδρεια, Αθήνα.

Boekenkamp Richard Paul. (1974). Geological education in the United States during the late nineteenth century. Ph.D Thesis. The Ohio State University, USA.

Cahan David (2003). From Natural Philosophy to the Sciences. Writing the history of nineteenth-century science. Edited by. University of Chicago Press. Chicago, USA. Pages.88 –129.

Carter Jefferson. (1964). Worker Education in England and France, 1800-1914 Comparative Studies in Society and History, Vol. 6, No. 3.

Chiappetta Ε. & Fillmanb D. A. (2007). Analysis of Five High School Biology Textbooks Used in the United States for Inclusion of the Nature of Science. International Journal of Science Education Volume 29, Issue 15.

Corgan J.X. & Stearns G R. (2008). Rise and Fall of Geology in Nineteenth Century American Secondary Schools: History and Textbook Reviews. Journal of Geoscience Education, Volume 56, Number 1.

David W. R. & E. M. Howe. (2004). Ενσωματώνοντας την ιστορία στα μαθήματα των φυσικών επιστημών. Αναθεωρημένη µμετάφραση του άρθρου: Rudge, D.W. & Howe, E.M. Incorporating history into the science classroom. The Science Teacher, 71(9), 52-57. (http://wmich.edu/science/docs/rudge-howe.pdf (access by me: 10/6/2015).

Downing Elliot R. (1924). Science Teaching in some European Schools. The Scientific Monthly, Vol. 18, No. 6.

Fraenkel R. Jack & Wallen E. Norman (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-352596-9.

Frey Karl (1998). Η μέθοδος project. Μια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο ως θεωρία και πράξη μτφρ.Κυριακίδη Αφοί, Θεσσαλονίκη.

King Chris (2014). International Geoscience Syllabus. International Geoscience Education Organisation (IGEO) and the International Union of Geological Sciences Commission on Geoscience Education (IUGS-COGE).

Kuhn T. (1962). The Structure of Scientific Revolutions.The University of Chicago Press, Chicago.

Kuhn T. (1970).The Structure of Scientific Revolutions.The University of Chicago Press, Chicago.

Leite Laurinda (2002). History of Science in Science Education: Development and Validation of a Checklist . Science & Education July 2002, Volume 11, Issue 4, pp 333-359.

Matthews, M.R. (1994). Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science.New York: Routledge Press.

Mott T. Greene, (1985). History of Geology, Osiris, 2nd Series, Vol. 1, Historical Writing on American Science. Pages. 97-116.

Nicholls Jason (2005). The philosophical underpinnings of school textbook research. Paradigm, Vol. 3 (1).

Paling Victor (1969). Geology in Secondary Schools, Journal of The Association of Teachers of Geology,. Volome 1, pages 5-12.

Park Do-Yong. (2005). Differences between a Standards-Based Curriculum and Traditional Textbooks in High School Earth Science. Journal of Geoscience Education Vol. 53, No. 5.

Thagard Paul (1993). Conceptual Revolutions, Princeton University Press, pages 161-190. ISBN: 9780691024905.

Walker Franklin A. (1992). Enlightenment and Religion in Russian Education in Reign of Tsar Alexander I . History of Education Quarterly, Volume 32, No.3

Γενική Βιβλιογραφία

Βάμβουκας, Μ. Ι. (1991). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα.

Γαβρόγλου K. (2004). Το παρελθόν των επιστήμων ως ιστορία. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. ISBN: 9605241757.

Γαβρόγλου K. (2003). Ιστορία της Φυσικής και της Χημείας. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Πάτρα.

Γαβρόγλου Κ. (1994). Η επιστημονική επανάσταση, Νεύσις, τ. 1.

Δημαράς, Αλ.(1998). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε. Τ. Β΄, Εκδ. Εστία, Αθήνα.

Κόκκοτας Παν. (2005). Διδακτική των φυσικών επιστημών, Τόμος Ά. Εκδόσεις Γρήγορη, Αθήνα ISBN 9789603335481.

Κόκκοτας Παν. (2005). Διδακτική των φυσικών επιστημών, Τόμος Β. Εκδόσεις Γρήγορη, Αθήνα ISBN 9789603335481.

Κριμπάς Κων. (1986). Δαρβινικά, Εκδόσεις Ερμής, Αθήνα.

Λέφας, Χ.(1942). Ιστορία της Εκπαιδεύσεως. ΟΕΔΒ, Αθήνα.

Μαραβελάκις Μ. (1956). Στοιχεία Γεωλογίας. Εκδόσεις Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη.

Ματσαγγούρας Η. (2004). Η εξέλιξη της Διδακτικής. Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα. ISBN: 9600105634.

Μελέντης Ι. (1985). Γεωλογία. Υπηρεσία Δημοσιευμάτων ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη.

Μπουζάκης Σ. (2006). Αναλυτικά προγράμματα : θεωρητικές προσεγγίσεις –ιστορικές διαστάσεις –σύγχρονες τάσεις. Στο Αναγνώριση –Τιμητικό αφιέρωμα στον καθηγητή Θεόδωρο Γ. Εξαρχάκο. Αθήνα: Πανεπιστήμιο. Αθηνών.

Νούτσος Χαρ. (1979). Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης και κοινωνικός έλεγχος (1931‐1973), Θεμελιο, Αθήνα.

Πεσματζόγλου Στ. (1987). Εκπαίδευση και Ανάπτυξη στην Ελλάδα 1948 – 1985, το ασύμπτωτο μίας σχέσης. Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα. ISBN 9603100579.

Σβορώνος Ν. (1985). Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας. Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα.

Φραγκουδάκη, Α. (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Παπαζήση. Αθήνα.

Χαραλάμπους Δ. (2007). Μεταπολίτευση και εκπαιδευτική πολιτική, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.

Cohen L, Manion L, Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Μεταίχμιο, ISBN 978-960-501-088-1, Αθήνα.

Herbert Sandra. (2005). Charles Darwin, Geologist. Cornell University Press, ISBN-10 0801443482, Ithaca, United States.

Oldroyd D.R. (1996). Thinking about the Earth: a history of ideas in Geology. Harvard University Press. ISBN 9780674883826.

Salmon M. et al. (2005). Εισαγωγή στη φιλοσοφία της επιστήμης. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, ISBN: 9789605240523.

Εγκυκλοπαίδειες

History of Geology up to 1780 Pages 167-172, Puche-Riart. Encyclopedia of Geology Editors-in-Chief: Richard C. Selley, L. Robin M. Cocks, and Ian R. Plimer ISBN: 978-0-12-3693969.

History of Geology from 1835 to 1900 Pages 179-185, D.R. Oldroyd. Encyclopedia of Geology Editors-in-Chief: Richard C. Selley, L. Robin M. Cocks, and Ian R. Plimer ISBN: 978-0-12-3693969.

History of Geology from 1900 TO 1962, Pages 185-196, D.F. Branagan. Encyclopedia of Geology. Editors-in-Chief: Richard C. Selley, L. Robin M. Cocks, and Ian R. Plimer ISBN: 978-0-12-3693969.

History of Geology since 1962, Pages 197-207, U.B. Marvin Encyclopedia of Geology. Editors-in-Chief: Richard C. Selley, L. Robin M. Cocks, and Ian R. Plimer ISBN: 978-0-12-3693969.

Ιστοσελίδες

Ιστορικό Αρχείο του ΕΚΠΑ: http://pergamos.lib.uoa.gr

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Ι.Ε.Π. από 24-2-2012): http://www.pi-schools.gr/

Εθνικό Τυπογραφείο της Ελλάδος: http://www.et.gr

Ψηφιακή συλλογή Κοσμόπολις φιλολογικών και λογοτεχνικών περιοδικών από το 1834 ώς το 1930: http://kosmopolis.lis.upatras.gr

Ψηφιακή Συλλογή ιστορικών Ελληνικών περιοδικών της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών: http://pleias.lis.upatras.gr

Ψηφιακή βιβλιοθήκη ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού «ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ» του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών: http://pandektis.ekt.gr/pandektis

Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης: http://anemi.lib.uoc.gr

Εργαστήριο Φυσικοχημείας του Τμήματος Χημείας ΕΚΠΑ: http://jupiter.chem.uoa.gr/pchem/lab/Istoria_FMS-index.html


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.